Недавно узнала, что Верховная Рада снова вспомнила о собаках.
Раннее, обязали всех владельцев собак зарегистрировать своих животных в определенных центрах. Собака обязана носить жетон и определенные органы это могут проверить, подойдя на улице к человеку с собакой, при неимении жетона штраф 51 грн. Слышала о рейдах в Киеве и Одессе.
Сейчас же решили принять новый закон
http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_2?id=&pf3516=5126&skl=7Чтобы долго не искать: "Пояснювальна записка 22.04.2010" и Висновок Головного науково-експертного управління 01.06.2010
Проект
вноситься
(на заміну раніше
зареєстрованому №5126)
народними депутатами України
І.В.Геращенко
О.В. Герасим'юк
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України
"Про внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України щодо порушення порядку вигулу домашніх тварин (собак)"
Необхідність прийняття даного Закону
Проект Закону України "Про внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України щодо порушення порядку вигулу домашніх тварин (собак)" (далі - проект) розроблено з метою врегулювання питання відповідальності за порушення порядку вигулу домашніх тварин (собак), що стало причиною завдання твариною тілесних ушкоджень, смерті оточуючим.
В парках та скверах де відпочиває багато людей, і, при цьому, дуже часто цілими сім'ями, поряд з дітьми, власники небезпечних порід собак вигулюють своїх улюбленців без повідка та намордника.
Законодавство дозволяє з'являтися з домашніми тваринами поза місцями їх постійного утримання. При цьому на особу, яка супроводжує тварину покладається обов’язок забезпечити безпеку оточуючих людей і тварин, а також майна від заподіяння шкоди супроводжуваною домашньою твариною; безпеку дорожнього руху при проходженні з домашньою твариною біля транспортних шляхів і при їх переході шляхом безпосереднього контролю за її поведінкою.
Утримання собак без повідків і намордників можливе лише на ізольованій, добре огородженій території (в ізольованому приміщенні). Виключення робляться тільки під час оперативного використання собак правоохоронними органами, собак спеціального призначення, а також собак під час муштри, на полюванні, на навчально-дресирувальних майданчиках (Закон України "Про захист тварин від жорстокого поводження" від 21.02.2006 № 3447-IV).
Таким чином, більшість володільців собак нехтують порядком вигулу домашніх тварин (собак). І, нажаль, часто таке нехтування стає причиною завдання твариною тілесних ушкоджень оточуючим, а іноді і смерті.
В країнах Європи, зокрема в Латвії, Норвегії, Фінляндії та Франції, кримінальне законодавство передбачає відповідальність за недотримання правил утримання тварин.
В Україні до випадків завдання тілесних ушкоджень та смерті потерпілому тваринами застосовуються статті Особливої частини Кримінального кодексу України, що передбачають покарання за необережний злочин, зокрема, стаття 128 КК України (необережне тяжке або середньої тяжкості тілесне ушкодження) або стаття 119 КК України (необережне вбивство). Однак дуже рідко за цими статтями порушуються кримінальні справи. Частіше володільцям тварин вдається уникнути кримінальної відповідальності. Замість цього володільці собак та інших тварин несуть адміністративну відповідальність – штраф до семи неоподатковуваних мінімумів громадян, тобто до 119 гривень.
Підтвердженням того, що володільці собак та інших тварин несуть адміністративну відповідальність є і відповідь отримана від Міністерства внутрішніх справ на депутатське звернення від 15.01.2010 року №222 з проханням про надання даних щодо кількості порушених кримінальних справ за фактом завдання твариною тілесних ушкоджень, смерті потерпілому.
Міністерством внутрішніх справ України з листом від 25.01.2010 року №1376/Лу повідомлено, що відповідальність за порушення правил тримання собак та інших тварин передбачена статтею 154 Кодексу України про адміністративні правопорушення, зокрема і частиною другою, яка встановлює відповідальність за дії, що спричинили шкоду здоров'ю людей. Так, у 2004 році було виявлено 1136 правопорушень, 2005 – 1148, 2006 – 1297, 2007 – 1310, 2008 – 1323 та у 2009 році – 1538 правопорушень.
Надана Міністерством інформація свідчить про наступне. По-перше, працівники правоохоронних органів не порушують кримінальних справ за фактами спричинення тілесних ушкоджень різної тяжкості, а володільці собак та інших тварин несуть лише адміністративну відповідальність, про що ми намагалися донести в пояснювальній записці до попереднього проекту повернутого на доопрацювання. По-друге, кількість випадків нападу тварин на людей з кожним роком зростає. Громадяни нехтують правилами, а правоохоронні органи не вживають заходів з тим щоб попередити такі правопорушення.
Застосовування до випадків заподіяння тілесних ушкоджень тваринами норм, що передбачають покарання за необережний злочин вважаємо не повністю відображає характеру діяння. Справа у тому, що в даному випадку існує специфічний об’єкт злочину – тварина. Людина далеко не завжди може передбачити, яка реакція буде у тварини на той чи інший зовнішній чинник. Разом з тим, в разі дотримання порядку вигулу домашніх тварин (собак) вдасться запобігти заподіянню шкоди майже на всі сто відсотків адже собака на повідку і в наморднику не зможе заподіяти фізичної шкоди оточуючим.
В Україні законодавство розпочало свій шлях до розуміння специфіки об’єкту правопорушення – тварини з цивільних правовідносин у справах про завдання шкоди. Специфіку такого об’єкту було виражено через поняття джерело підвищеної небезпеки. Так, Пленум Верховного Суду України своєю Постановою №6 від 27.03.92 року "Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди" вказав, що джерелом підвищеної небезпеки належить визнавати будь-яку діяльність, здійснення якої створює підвищену імовірність заподіяння шкоди через неможливість контролю за нею людини, а також діяльність по використанню, транспортуванню, зберіганню предметів, речовин і інших об'єктів виробничого, господарського чи іншого призначення, які мають такі ж властивості. Ці положення пізніше були розширені і знайшли своє відображення в чинному Цивільному кодексі України (далі – ЦК України). Так, відповідно до частини першої статті 1187 ЦК України джерелом підвищеної небезпеки є діяльність, пов'язана з використанням, зберіганням або утриманням транспортних засобів, механізмів та обладнання, використанням, зберіганням хімічних, радіоактивних, вибухо- і вогненебезпечних та інших речовин, утриманням диких звірів, службових собак та собак бійцівських порід тощо, що створює підвищену небезпеку для особи, яка цю діяльність здійснює, та інших осіб. За цією статтею відповідає особа, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє об'єктом, утримання якого створює підвищену небезпеку.
Володіння об’єктом – джерелом підвищеної небезпеки створює велику вірогідність заподіяння шкоди оточуючим у разі недотримання певних правил, а значить, і покладає на володільця додатковий обов’язок їх дотримання.
Тому вважаємо, що необхідно встановити кримінальну відповідальність за порушення порядку вигулу домашніх тварин (собак), якщо це призвело до спричинення твариною тілесних ушкоджень середньої тяжкості, тяжких тілесних ушкоджень, а також смерті потерпілому, потерпілим.
Реалізація цього проекту дозволить врегулювати питання відповідальності за порушення порядку вигулу домашніх тварин (собак), що стало причиною завдання твариною тілесних ушкоджень, смерті оточуючим та стане втіленням принципу невідворотності покарання.
Цілі та завдання проекту
Даний проект вноситься з метою врегулювання питання відповідальності за порушення порядку вигулу домашніх тварин (собак), що стало причиною завдання твариною тілесних ушкоджень, смерті оточуючим.
Основні положення проекту
В запропонованій редакції проекту передбачено встановлення відповідальності за порушення порядку вигулу домашніх тварин (собак), результатом якого стало завдання твариною оточуючим тілесних ушкоджень середньої тяжкості, тяжких тілесних ушкоджень, або смерті.
Місце даного проекту у системі чинного законодавства
Даним проектом вносяться зміни до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проекту Закону не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України.
Очікувані соціально-економічні наслідки
Запропоновані проектом зміни дозволять скоротити кількість випадків шляхом встановлення безпосередньо в Кримінальному кодексі України покарання володільців собак за порушення порядку вигулу домашніх тварин (собак), що стало причиною завдання твариною тілесних ушкоджень, смерті оточуючим та забезпечить реалізацію принципу невідворотності покарання.
Народні депутати України І.В.Геращенко
О.В.Герасим'юк